Clemenceau (lennukikandja)

Clemenceau R 98, esimene Prantsusmaal ehitatud lennukikandja. Saanud nime Prantsuse riigimehe Georges Clemenceau järgi.

Kiilupanek 1955, vette lastud 1957, teenistus aastast 1961. Renoveeritud 1977–1978 ja 1985–1986. Teenistusest välja arvatud 1997.

Oli oma aja moodsamaid aluseid, nurkteki, maandumist abistava peeglisüsteemi ja ulatusliku radarikomplektiga. Masinate koguvõimsus 126 000 hj, seda ületasid alles aastaid hiljem ehitatud USA mereväe superlennukikandjad. Kaks aurukatapulti ja kaks lennuteki lifti. Lennutekk ja masinaruumid soomustatud, mis on tänapäeval üsna tavatu. Veeväljasurve 27 307 t (standardne) täislastis 32 780 t; pikkus 265 m, laius 51,2 m, süvis 8,6 m, kiirus kuni 32 sõlme, tegevusraadius 7500 miili (13 890 km) 18 sõlmega. Meeskonnas 1017 liiget, koos lennumeeskondadega 672. Mahutab kuni 40 lennukit.

Osalenud erinevatel rahutagamisoperatsioonidel. Seilanud üle miljoni miili, merel 3125 päeva. 1997 arvati teenistusest välja. Vanarauaks lõikamisel tekkisid probleemid keskonnakaitsjatega, sest ehitamisel oli kasutatud asbesti. Alguses pidi töö tehtama Indias, kuid Greenpeace’i tegevuse tulemusena pidi jääma Euroopasse. Seisis paar aastat Brestis, 2008 sõlmiti lõpuks leping Briti firmaga TERRC (Teesside Environmental Reclamation & Recycling Centre). Novembris 2009 alustati lammutamist.

Sõsarlaev Foch, ehitatud 1955–1963, müüdi 2000 Brasiiliasse, sai nimeks São Paolo.

Kirjandus

  • Laevad. Entsüklopeedia. Tallinn, 2003
  • The Encyclopedia of Ships. 1995
  • Jane´s Fighting Ships 1993-1994
  • Jane´s Warship Recognition Guide. 2006

Loodud 2011 (R. Naber)