Pepeljajev, Aleksandr

Aleksandr Pepeljajev (ka Saša, Sasha; 3. X 1958 Kesova Gora, Venemaa), lavastaja, koreograaf ja pedagoog. Venemaa Föderatsiooni Teatriliidu liige (1995).

Lõpetas 1975 Moskva 625. keskkooli, 1980 Moskva Riikliku Ülikooli keemiateaduskonna ja 1989 draamalavastaja erialal GITIS-e (juhendaja Anatoli Vassiljev). Osales keemiaõpingute ajal Moskva ülikooli pantomiimistuudios. Alustas teatritööd 1982, esinedes miimi ja tantsijana Taganka teatris ja Moskontserdis. Oli 1984–90 Moskva ülikooli pantomiimistuudio kunstiline juht, millest kujunes 1987 Moskva esimesi iseseisvaid teatristuudioid. Alustas 1994 Moskvas projektiga Kineetiline Teater, kus on tegutsenud lavastaja-koreograafina. Olnud 2000–10 Moskva rahvusvahelise kaasaegse tantsu keskuse TSEH kunstiline juht.

Tegutsenud paljudes teatrites, õpetanud kõrgkoolides ja esinenud festivalidel üle kogu maailma (Venemaal, Euroopas, Ameerikas, Aafrikas), pälvinud oma töö eest rahvusvahelisi auhindu. Loonud paljudele oma lavastustele ka lava-, valgus- ja muusikalise kujunduse. Lavastanud Eestis külalisena aastast 1998. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia audoktor (2014).

Tunnustusi

Lavastusi (Eestis)

Jalaka ja Pepeljajevi „Luikede järv” (Valge luik – Liina Vahtrik, meestegelane – Taavi Eelmaa). Von Krahli Teater, 2003

  • Pepeljajevi, Prigovi ja Sorokini Kodanikud! (1998 Von Krahli Teatris)
  • Jalaka ja Pepeljajevi Luikede järv (2003 Von Krahli Teatris)
  • Pepeljajevi 3 3I3TER3 (2004, diplomilavastus EMA Kõrgemas Lavakunstikoolis)
  • Tšehhovi ja Pepeljajevi NO95 Kirsiaed (2005, EMTA lavakunstikooli diplomilavastus NO99-s)
  • Pepeljajevi Idiothello (2006 Von Krahli Teatris)
  • Shakespeare’i ja Pepeljajevi Hamletid (2006 Von Krahli Teatris)
  • Pepeljajevi Sigmund & Freud (2007 Vanemuises)
  • Goethe ja Pepeljajevi NO86,5 tsuaF (2007, EMTA lavakunstikooli diplomilavastus NO99-s)
  • Pepeljajevi Rabbitproof (2008 Von Krahli Teatris)
  • Bulgakovi ja Pepeljajevi NO79 Margarita ja Meister (2009, EMTA lavakunstikooli diplomilavastus NO99-s)
  • Purcelli Haldjakuninganna (2011 Vanemuises)
  • Pepeljajevi Gizzelle (2011, EMTA lavakunstikooli diplomilavastus Tallinna Linnateatris)
  • Carrolli Snargijaht (2012 Vene Teatris)
  • Tšehhovi ja Pepeljajevi 3D õed (2014 Vene Teatris)
  • Dostojevski ja Pepeljajevi Idioot FM (2015, diplomilavastus EMTA lavakunstikoolis)
  • Bloki ja Pepeljajevi NO37 NOДвенадцать (2017, EMTA lavakunstikooli diplomilavastus NO99-s)
  • Lutsu, Koppelmaa ja Pepeljajevi Primavera Paunveres (2017, TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia diplomilavastus Ugalas)
  • Kivirähki ja Pepeljajevi Mees, kes teadis ussisõnu (2018 Vanemuises)

Kirjandus

  • S. Pepeljajev. Eraldusribata kurbus ja naer. Intervjueerinud K. Garancis. – Sirp, 11. detsember 1998
  • M. Rais. Elu kui surma tulemus, selginemine kui elu mõte: [Glima]. – Sirp, 10. november 2000
  • H. Einasto. Eksperimenteeriv inimene siin ja praegu: [Selgitus inimese kohta, Trinitriinn]. – Postimees, 10. september 2001
  • S. Karja. Deliirne-tantsiv maailm: [Moskva-Petuški]. – Postimees, 16. november 2001
  • A. Pepeljajev. Kineetilise teatri meister balletti väänamas: [Luikede järv]. Intervjueerinud M. Pesti. – Eesti Ekspress : Areen, 30. jaanuar 2003
  • K. Garancis. Formalistlikud tünniluiged: [Luikede järv].– Sirp, 21. veebruar 2003
  • H. Einasto. Suuremate soovunelmate surmavalss: „Luikede järv” Rahvusooperis „Estonia” ja Von Krahli Teatris. – Teater. Muusika. Kino 2003, 5
  • M. Valgemäe. Luikede värv: [Luikede järv]. – Vikerkaar 2004, 1-2
  • T. Aron. Kas Pepeljajevi luigelend? [Luikede järv]. – Sirp, 29. oktoober 2004
  • L. Epner. Teater post-perspektiivis: [Kirsiaed]. – Teatrielu 2005
  • K. Talts. Pepeljajev mängib ustega, kuid mitte ainult: [Uksed]. – Sirp, 20. mai 2005
  • E. Luuk. Tants tänapäeva kultuurikontekstis. – Teater. Muusika. Kino 2005, 8-9
  • Saša Pepeljajev Eestis tagasi. „Kirsiaiaga”. Intervjueerinud E. Epner. – Eesti Päevaleht, 24. september 2005
  • M. Mägi. Ilusa asja lõhkumine, võimendatud versioon: [Kirsiaed]. – Eesti Ekspress : Areen, 29. september 2005
  • Pepeljajev pole Tšehhov. Loominguline aga küll. Intervjueerinud E. Epner. – Sirp, 7. oktoober 2005
  • A. Saro. Autentsuse ihalus ja strateegiad tänases Eesti teatris: [Hamletid]. – Teatrielu 2006
  • J. Kaus. Vormilt ülekeev, sisult universaalne: [Hamletid]. – Teatrielu 2006
  • O. Karulin. Best of Tšehhov. Best before: [Kirsiaed]. – Teater. Muusika. Kino 2006, 1
  • V.-S. Maiste. Krahli lummav dekadents: [Võluflööt]. – Sirp, 24. märts 2006
  • Pepeljajev väntab pedaale ja pea lööb klaariks. Intervjueerinud T. Tuumalu. – Postimees, 30. august 2006
  • Mitmekihiline Pepeljajev. Intervjueerinud K. Kommel. – Muusa 2007, 7 (oktoober)
  • K. Nõlvak. Nooruse võlu ja kiiruse vaev: [tsuaF]. – Sirp, 30. november 2007
  • H. Kalmo. Teispool tõlgendamist: „tsuaFist”, „Faustist” ja nende sihitust seosest. – Sirp, 20. märts 2008
  • A. de Kowalsky. Rabbitproof: Pepeljajevi kõrgpilotaaž jälle siin. – Kultuuri KesKus 2008, oktoober
  • Saša Pepeljajev tegeleb teatri tuumaga. Sõnatult. Intervjueerinud T. Laks. – Eesti Päevaleht : Laupäev : Kultuur, 29. august 2009
  • I. Viktor. Kuratlik kabaree: [Margarita ja Meister]. – Sirp, 9. oktoober 2009
  • A. Pepeljajev. Innovatsioon tantsuteatris. Intervjueerinud K. Kuznetsova-Bogdanovits. – Kuidas korraldada kultuuri II. Tallinn, 2010
  • T. Laks. Saša Pepeljajev tõi tagasi nauditava koreograafia: [Vanaeit]. – Eesti Päevaleht, 11 mai 2010
  • K. Pappel. Teatri südamikus – Pepeljajevi „Haldjakuninganna”. – Sirp, 11. märts 2011
  • K. Rood. Ooper kolme vindiga: [Haldjakuninganna]. – Muusika 2011, 4
  • T. Õun. Üle kõige on idee? [Haldjakuninganna]. – Teater. Muusika. Kino 2011, 8-9
  • K. Väli. Parkuur, breik, ballett: [Gizzelle]. – Postimees, 1. detsember 2011
  • E. Pajula, E.-L. Roht. Nii et üks lihtne lugu? [Gizzelle]. – Sirp, 13. jaanuar 2012
  • E. Pajula. Tulemuseta jahi tulemust jahtides: [Snargijaht]. – Sirp, 10. august 2012
  • R. Oruaas. Von Krahli Teatri „Luikede järv” kui mälumasin: esteetiline absoluut ja sotsiaalne kontekst. – Representatsioon draamas ja teatris. Koostajad A. Saro, T. Lepsoo. Tartu, 2014
  • E. Pajula, E.-L. Roht. Resoneeruv „Idioot”. – Sirp, 8. mai 2015
  • T. Levald. Kuidas eristada totrust ja tähendust: [Time of the Opera]. – Teater. Muusika. Kino 2016, 7-8
  • I. Viirpalu. Inimese tormid ja tungid: [Café Idiot]. – Sirp, 13. oktoober 2017
  • E. Siimer. Murdes eelarvamusi ja ehitades sildu: [Primavera Paunveres]. – Sirp, 3. november 2017
  • R. Oruaas. Kilest ja plastmassist unenägu Põhja Konnast: [Mees, kes teadis ussisõnu]. – Sirp, 1. juuni 2018

Välislinke

Pepeljajevi „Gizzelle” (EMTA lavakunstikooli diplomilavastus Tallinna Linnateatris, 2011)

Bloki ja Pepeljajevi „NO37 NOДвенадцать” (osatäitjad – Steffi Pähn, Jane Napp, Teele Pärn, Laura Kukk, Ilo-Ann Saarepera). EMTA lavakunstikooli diplomilavastus NO99-s, 2017

Lutsu, Koppelmaa ja Pepeljajevi „Primavera Paunveres” (osatäitjad – Henessi Schmidt, Stefan Hein, Silva Pijon, Mathias-Einari Leedo, Elena Koit, Elar Vahter). TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia diplomilavastus Ugalas, 2017

ETBL, 2020 (T. Truuvert)